Frankrijk
De kerk van Bavinckhove (Fr.)
Links op de gevel een hart met scherpe punt. Nu is in baksteen een punt al snel wat scherper
dan misschien bedoeld. Toch denk ik dat we ergens rond 1500 moeten zitten met deze metseltekens. Het hart kan heel goed de
liefde tot Maria moeten verbeelden. Voor 1450 had het hartsymbool nog geen scherpe punt.
Andere mogelijkheid is dat huwelijken voor de kerk in het kerkportaal plaatsvonden. Het hart kan verwijzen
naar de huwelijksvoltrekking.
|
Bavinckhove (Fr): kerk |
|
Bavinckhove (Fr.): muurteken op zuidmuur |
Optie 1
Als teken en symbool van de rechterlijke macht binnen de heerlijkheid droeg de baljuw, als vertegenwoordiger van de heer, een roede.
Deze ebbenhouten roede van Male
die te Vivenkapelle wordt bewaard, dateert uit de l6de eeuw toen de heerlijkheid van Male in 1561 met die van Viven werd samengevoegd.
De versierde knop bezit twee schildjes aan: het schild van Male, nl. een klimmende leeuw met Sint-Andrieskruis, en het schild
van Viven, gedwarsbalkt met drie zilveren besanten (= ronde stippen). Ook al ziet de roede of paal op de kerkmuur van Bavinckhove er heel anders uit, dan is dit een van de richtingen waarin we kunnen denken. Aan die roede
zouden linten kunnen zijn bevestigd geweest. Bovendien is nog de vraag of het hier wereldlijke of kerkelijke macht betreft
|
De baljuw-staf van Male uit de 16e eeuw |
Op deze munt van Hendrik I,
hertog van Neder-Lotharingen, uit ca 1200, zien we de kop van de hertog vaag in gevechtstenue met een banier met linten.
|
Munt Hendrik I ca. 1200: met banier met linten |
Optie 2
Mogelijk hebben we hier te maken met de afbeelding van een harpoen. Al blijft het nog onduidelijk
hoe een harpoen hier in de late middeleeuwen op de kerkmuur is beland. Verder verwijs ik voor de discussie naar: Bovenlicht van juni 2009.
Ruiten
En voorts zien we ruiten, die vermoedelijk een vruchtbaarheid bevorderende uitwerking voor
gewas, oogst en kinderen zouden moeten bewerkstelligen.
|
Bavinckhove (Fr.): muurteken op zuidmuur. |
De kerk van Ochtenzeele (Fr.)
|
Ochtenzeele (Fr): kerk met muurtekens |
|
Ochtenzeele (Fr.): kerkmuren zijbeuk. |
De Saint-Martin kerk van Arneke (Fr.)
Deze kerk werd gebouwd tussen 1593 en 1609 op de ruines van een eerder heiligdom dat, als gevolg
van oorlogen in de XVIe eeuw, al een paar keer in de as was gelegd en uit grijze natuursteen was opgetrokken.
Het is een fraai voorbeeld van een hallenkerk met 3 beuken
die ongeveer even hoog zijn.
Deze kerk is het centrum van een pelgrimsroute naar Saint Gohard, van
wie wordt gezegd dat hij pastoor was van Arneke voor hij bisschop van Hildesheim in Duitsland werd. Hij is vermoedelijk
nooit in Arneke geweest, maar wat wel zeker is, is de verering door de Benedictijner monniken van de abdij van het nabijgelegen
Bergues.
Gelovigen kwamen van ver om tot Saint Gohard te bidden
bij zijn reliekbuste voor genezing van reuma en hernia. De novene (een 9 dagen 'durend' gebed) begint ieder
jaar op 9 mei.
De naam van St. Gohard leeft in Zwitserland voort in de naam van een tunnel en pas: de St. Gotthardtunnel.
|
Arneke (Fr.): noorder zijkant toren. |
|
Arneke (Fr.): voorzijde toren |
|
Arneke (Fr.): achterzijde kerk. |
|