|
Den Haag: het Spui: krans binnen de ruit: mogelijk begin 19e eeuw. |
Nadat hij in
1815 de slag bij Waterloo heeft verloren, verdwijnt Napoleon van het Europese
toneel. De Empirestijl, die dan nog de heersende stijl is, verliest vrij snel zijn typerende bijzondere ornamenten, maar in
een soberder vorm blijft de Classicistische stijl nog tijdens de regering van
koning Willem I in gebruik, bij gebrek aan een nieuwe alles overheersende mode.
Anti-Frans sentiment
De burgers van de Europese landen,
die blij zijn om van de Fransen verlost te zijn, stellen zich anti-Frans op en spoedig is het gedaan met de hevig klassieke
ornamenten. Slechts een deel van de vormen ervan blijft over.
Nauwelijks nieuwbouw
Overigens wordt er maar weinig
gebouwd in deze eerste helft van de 19e eeuw, want de landen zijn arm als gevolg van de bezetting en oorlogen. Dat betekent
dat de geweldige populariteit van de snijramen plaats vindt aan huizen, die al uit een oudere tijd stammen
en dus vaak gevel-kenmerken hebben van vroegere stijlen.
|
Amsterdam-Herengracht: laat empire snijraam |
|
Edam: eerste kwart 19e eeuw. |
Biedermeier
In Duitsland ontwikkelt zich
in de jaren 1815 tot het revolutiejaar 1848 de zogenaamde Biedermeier-stijl. Deze stijl is vooral gericht
op interieurs, meubilair en siervoorwerpen en genoemd naar dhr. Biedermeier, een verzonnen karikatuur van een door en door
brave burgerman in een Duits toneelspel.
In Engeland beleeft men ter zelfder
tijd de Regency-stijl, waarvan de Biedermeierstijl ook invloed heeft ondergaan.
Het is onzin dat de Biedermeier-stijl
alleen de gewone man zou hebben aangesproken. Er werden erg mooie dingen gemaakt, zowel voor de gewone burgers als voor de
vorsten.
|
Biedermeier stoel |
Veel lichtgebogen lijnen
Bovenlichten bewegen zich een
beetje tussen beide stijlen in. De architecten blijven zoeken naar classicistische motieven, terwijl de meubelmakers,
die op grond van hun ambacht, veelal de snijramen gevraagd worden te construeren, meer interesse krijgen in de moderne, veelal
licht gebogen lijnen van de Biedermeier-stijl.
|
Biedermeierkast met gekruiste pijlen-motief |
Eenvoud
De Biedermeier interieurs bestaan
uit degelijke huiskamers met vrij eenvoudige stoelen, tafels, secretaires en ladenkasten. Kenmerkend is de eenvoudige
constructie zonder al te nadrukkelijke versieringen. Voor de ramen hangen gedrapeerde gordijnen en aan de wanden
vaak goedkopen familieportretten.
Symmetrie blijft
Er is voor de gewone woningen
geen plaats meer voor zuilen, pilasters of kroonlijsten. Die doen nog te veel denken aan de Franse cultuur. De gevelindeling
blijft evenwichtig en symmetrisch. En men kijkt voor een tijdje liever naar andere buurlanden dan naar Parijs. Aan deze anti-Franse
stemming dankt Biedermeier zeker een deel zijn populariteit.
|
Snijraam A'dam Keizersgracht 1e helft 19e eeuw |
Individualisme
We zitten dan al midden in de
periode die ook wel de Romantiek genoemd wordt en die al voor de Franse revolutie is begonnen en zal voortduren
tot het eind van de 19e eeuw.
Kenmerkend voor de Romantiek
zijn:
* Individualisme: de drang om
zelf dingen te ontdekken en gevoelens te stellen boven rationaliteit.
* Er is sympathie voor opstandigheid tegen de gevestigde orde.
* Men voelt liefde voor de ongerepte
natuur en neemt afscheid van de keurige symmetrische tuinaanleg.
* Er groeit een voorkeur voor
wild en grillig, wat m.i. trouwens meer invloed heeft op de tuinen en de parken, dan op meubels en gevels.
Het is maar de vraag of we van
deze kanten van de romantiek veel terugvinden de Biedermeier-stijl, die over het algemeen wordt gezien als een cultuur
van mensen die huiselijke rust, gemak en gezelligheid zoeken.
|
Deventer: snijraam in Engelse Georgian stijl 1e helft 19e eeuw |
Aanvang massaproductie
De industrialisatie neemt een
aanvang en de mensen zijn opzoek naar doelmatigheid en degelijkheid en een aangename woonomgeving.
Deze industrialisatie met zijn
massaproducten zal ook meer en meer het ambacht van de meubelmakers en timmerlieden beïnvloeden. Geprefabriceerde onderdelen
zijn op bestelling leverbaar.
Vanaf 1830 komt gietijzer in
gebruik. Dit zal zijn weg ook gaan vinden naar de bovenlichten, maar dan vooral na 1850.
Werk naar eigen keuze
De Biedermeier-stijl is de eerste
in het post-Napoleontische tijdperk waarin de ambachtslieden de vrijheid hadden om werk uit te voeren naar eigen keuze. Door
het onderling uitwisselen van nieuwe technieken binnen de nieuw gevestigde gilden hoeven ze zich niet langer te schikken naar
de hofarchitecten die hen dicteerden welke stukken ze moesten maken en voor wie.
|
biedermeier/regency stoel replica met lier-motief |
Eenvoud en zeggingskracht
Zo zien we de typische Empirestijl
na 1815 al snel verdwijnen en wat blijft zijn aan deze stijl ontleende simpele motieven, gecombineerd met elementen die aan
de Biedermeier-stijl en Regency-stijl ontleend lijken te zijn.
De geometrische en classicistische
motieven van vorige perioden werden om esthetische redenen geadopteerd. Het simpele
en eenvoudige lijnenspel kreeg er meer zeggingskracht door. De lier was ook nog
steeds een populair thema, vaak gebruikt voor versiering, zoals stoelrugleuningen en tussen de tafelpoten in aan de smalle
zijde van langwerpige tafels.
|
biedermeier kommode met topassingen van verschillende houtsoorten |
Inlandse houtsoorten
Aangezien in deze tijd de dure
tropische houtsoorten alleen tegen zeer hoge prijzen op de zwarte markt verkrijgbaar zijn, kiest men voor inlandse houtsoorten:
esdoorn, kersen- en perenhout, maar ook es, iep, walnoot en berk. Bij voorkeur gebruikt men in één en hetzelfde meubel hout
van verschillende kleuren om te profiteren van de fraaie contrastwerking.
Van Empire naar Biedermeijer
Laten we maar eens zien welke
bovenlichten we kunnen toeschrijven aan deze eerste helft van de 19e eeuw. Op de volgende pagina verkennen
we het eerste kwart van de 19e eeuw en blijven nog close bij de Empirestijl.
|