De klassieke oudheid
In de oudheid zien we óf een berg wapens op de grond liggen óf opgehangen aan een staak.
Op de munt van keizer Augustus hieronder strekt een godin de
armen uit over een berg schilden. Klaarblijkelijk van gevallen en overwonnen krijgers.
|
Munt keizer Augustus: een berg schilden van overwonnen krijgers |
Op deze munt van keizer Trajanus zien we de wapenuitrusting aan een staak hangen.
|
Munt keizer Trajanus (?) met opgehangen wapenrusting |
En op deze munt, eveneens uit de Romeinse oudheid, zien we een arrangement van wapens, kennelijk buitgemaakt
op een Germaanse stam.
|
leesbaar opschrift: DE GERMANIS |
Kaiseraugst
Hieronder afbeeldingen van de meest beroemde schaal van de zilverschat van Kaiseraugst
in Zwitserland: de Achilles-schaal, met afbeeldingen uit Achilles' jeugd. Ouderdom: Romeinse tijd.
Centraal op de schaal het thema, dat Odysseus hem ontmaskerd, als hij in vrouwenkleren de strijd wil ontlopen.
Dan schalt Odysseus de krijgstrompet en terstond laat Achilles de kleren vallen en grijpt naar de wapens. ,
Onderop ligt een wapenuitrusting op een hoop. Misschien ook die van Achilles?
(Ik kan het hier aanbevelen om even op de foto's te klikken voor de vergroting.)
|
Zilveren Achilles-schaal uit Romeinse tijd |
|
Zilveren Achilles-schaal uit Romeinse tijd |
Op het plaatje hieronder, afkomstig uit: Theodor Mommsen, Das Weltreich
der Caesaren (Phaidon Verlag, Wenen/Leipzig 1933), zien we Romeinse soldaten bezig met de (staande) trofee
'aan te kleden', terwijl de krijgsgevangenen nog maar net zijn buitgemaakt.
Aangezien ze geboeid zijn, zal hen een leven als slaaf wachten op de
galeien, in steengroeven of in de amfitheaters.In de uiteinden van de voorstelling zien we ook trofeeën opgericht.
Geheel links en geheel rechts ( achter zittende figuur) zijn ook trofeeën zichtbaar.
Het maakt duidelijk hoe gangbaar deze gewoonte van het tentoonstellen van de buitgemaakte wapens was voor
de Romeinen.
scan: Jan van Hoek |
|
de middelste trofee wordt hier al van wapens voorzien, temidden van overwonnen krijgers. |
Gouda: St Janskerk
Op een van de beroemde Goudse glazen is ook zo'n wapenarrangement te zien.
Ook de neusgeringde leeuw hoort al in de Renaissance thuis.
foto: Jan van Hoek |
|
detail van een v.d. Goudse glazen uit 1697 |
Gouda: stadhuis
De uit de omgeving van Freiburg afkomstige Gregorius Cool (ca 1570 -1629) was voor zijn
geloof gevlucht en werkte in het begin van de zeventiende eeuw als stadsbeeldhouwer van Gouda. Hij schiep o.a. het
monumentale bordes van het stadhuis en het Lazaruspoortje.
Het Goudse stadhuis lag tot 1603 rondom in het water, van voren voorzien van een valbrug, om in tijd
van nood als burcht te dienen. Dit was destijds hard nodig, vooral tijdens de Hoekse en Kabeljauwse twisten.
Deze zuil (zie foto onder) is werk van hem en hij heeft zich de Renaissancestijl bijzonder
goed eigen gemaakt.
foto: Jan van Hoek |
|
Pilaar gehakt door Gregorius Cool te Gouda |
En hier is nog iets beter te zien welke enorm werk Grogorius voor de stad Gouda mocht uitvoeren. Het
gehele bordes is door hem gemaakt.
Maar goed dat Gouda een straat naar hem heeft vernoemd.
|
Stadhuis Gouda |
Utrecht
Waarmee eert men een overledene? Met de zaken die voor die persoon gewicht hadden in het
leven. Hier kennelijk iemand die zijn strepen in het leger heeft verdiend en aldus een verfraaing verdiend heeft in martiale
stijl. Op de steen is het jaartal 1672 te ontdekken, overigens ook het rampjaar en het jaar van de moord op de gebroeders
de Witt.
foto: Jan van Hoek |
|
Grafmonument 1672 in Dom van Utrecht |
|
Zutphen: toegangsdeur naar het 's Gravenhof. |
|
detail trofeeënbundel: Zutphen: 's Gravenhof. |
|