Het
Hart
Het hartsymbool, zoals wij het kennen, met spitse punt is
pas in de 16e eeuw ontstaan. Daarvoor kende men het symbool nog niet. Aanvankelijk had het ook geen
scherpe punt, maar die komt dan binnen een eeuw al tevoorschijn.
Het hart heeft al van ouds
in veel culturen een bijzondere betekenis. Een hart kan gewoon rustig kloppen maar soms ook hard bonken en het hartritme is
sterk aan emoties onderhevig: van heel rustig tot heel gejaagd. En net als de adem
moest er een verband zijn met het leven. Als de dood intreedt stopt het kloppen
van het hart. Mijn gegevens ontleen ik aan een onderzoek door Pierre Vinken, beschreven in zijn boek: The shape of the heart.
In het westen is het hart
de zetel van de liefde, hetzij van mens tot mens, hetzij in een spirituele en
religieuze zin. In het oosten, zoals in Egypte, werd het hart geassocieerd met intelligentie
en wijsheid. Het stond dus al vroeg symbool voor iets heel dierbaars, namelijk
liefde en wijsheid.
Uit vroegere tijden zijn
er eigenlijk geen hartafbeeldingen bekend. Er is wel eens beweerd dat er op een van de muurschilderingen (25000 BC) in de
grot van Pindal (Spanje) een met pijlen doorboord hart getekend zou zijn in een mammoet, maar daar moet toch wel ernstig
aan worden getwijfeld.
|
Weegschaal met hart en veer. Als het hart licht is, mag de bezitter ervan door naar het dodenrijk. |
Toch was er voor het hart
tot de 13e of 14e eeuw geen symbool, zoals wij nu het hartsymbool
kennen.
De Egyptenaren tekenden soms
de kruik, waarin het hart bij de mummie in de grafkelder werd geplaatst, als symbool
voor het hart. Het hart zelf werd niet afgebeeld. Dit was taboe vanwege zijn bijzondere status als zetel van intelligentie,
wijsheid en gevoel, wat op te maken is uit Egyptische hiëroglyfen.
Van een overledene werd het
hart op een weegschaal gelegd met als tegengewicht op de ander schaal een veer. Alleen wie een oprecht leven had geleid, en waarbij het hart net zo licht was als de veer, kreeg van
Osiris toegang tot het dodenrijk.
|
Nogmaals de weegschaal: de krokodil wacht rechts zijn kans af, als het hart te zwaar is. |
De Grieken deden al veel
aan wetenschappelijk onderzoek (Aristoteles en Plato) en ook het hart was daarbij object van onderzoek. De stand van de medische
kennis aan het eind van de Middeleeuwen was nog nauwelijks verder dan wat de Grieken al hadden ontdekt. Dank zij de Byzantijnen
en de Arabieren is hun kennis in West-Europa beland. Het is wel een vreemde gewaarwording, als je beseft dat men rond 1400
nog net zo ver was als in het jaar 0.
Het
hart zonder spitse punt
In de 12e eeuw
duikt het hart in West-Europa op in de literatuur (gedichten) als metafoor voor de wereldse en religieuze liefde. Maar pas
in de 14e eeuw zien we het hart als
symbool verschijnen. Met wel al een inkeping aan de bovenzijde maar nog zonder
spitse punt. Halverwege de 16e eeuw, kwamen onderzoekers als Da Vinci, Vesalius en William Harvey met
nieuwe ontdekkingen, waardoor de bloedsomloop en de bouw van het hart beter begrepen werd. Van Da Vinci bestaan er anatomisch
correcte tekeningen van het hart.
Maar hun kennis kwam al te
laat om de vorm van het symbool nog te corrigeren. De spitse punt, in het begin soms naar een kant gekromd,
was al populair en is dat tot op heden (met rechte punt) gebleven.
De spitse punt kan ontleend
zijn aan de bladeren van de Hedera (=klimop) of de Convolvulus ( = de winde), die al wel
vanuit de oudheid graag als symbool gebruikt werden.
Tot aan de 16e
eeuw zien we dus nog het hart zonder spitse onderkant.
Christine de Pisan
In een oud Frans manuscript uit 1460, zien we al wel veel harten, maar nog niet met scherpe
punt. De prent is uit een manuscript, dat het Epitre d'Othea de Hector
bevat, rond 1400 geschreven door één van de eerste vrouwelijke schrijfsters: Christine de Pisan (1363–ca.1434).
Dit exemplaar werd in opdracht van Anton van Bourgogne vervaardigd.
Het is slechts 1 van 100 prachtige miniaturen.
|
hartenstrooiende vrouw (Maria?) in manuscript uit 1460 |
Na de inhoudsopgave verschijnt een miniatuur waarop Philips de Goede, Karel de Stoute en
de 2 bastaarden David und Anton von Bourgondië te zien zijn.
In het wapen, omringd door een keten van Jacobsschelpen, loopt een dunne schuine balk, verwijzend naar het
bastaardschap van de opdrachtgever. Zie plaat hieronder.
Deze plaat valt eigenlijk buiten het thema HART, maar is toch interessant vanwege de tijd waarin dit boek
ontstond. Klik erop voor vergroting.
|
wijdingspagina- Epitre d'Othea 1460 |
De Friese
vlag
Halverwege de 16e
eeuw doet de spitse punt zijn intrede. (Zou het rode vroege hart-symbool in de Friese vlag (via
via) in deze vlag terecht zijn gekomen?). De kleur doet het wel haast vermoeden.
Later kan de betekenis van
de pompeblêdden ( = waterleliebladeren) er aan toegevoegd zijn. De voorstelling van de harten met ronde onderkant klopt
wel met het feit dat deze symbolen al in de 15e eeuw opduiken op wapenborden van Friese koningen.
Opvallend is dat in de provincie
Groningen een vlag en wapen bestaat, lijkend op de Friese vlag, en met werkelijk rood-hart-symbooltjes.
|
Fryske flagge: toch 7 harten? |
|
Vlag van de Groninger Ommelanden uit 1578 |
De Friese vlag is pas in de 19e eeuw als vlag in gebruik gekomen. Er is teruggegrepen op de wapens
van de Friese koningen uit de 15 eeuw. Het aantal 'pompeblêdden' varieert van 7 tot 11. Op de wapens is de
bovenste hoekpunt met smalste baan altijd wit. Bij de vlag is deze blauw.
|
middeleeuwse inscriptie op plank in Elsloo (L) |
|
Roermond: oude grafzerk met in het wapen het hartsymbool zonder scherpe punt. |
|
hartjes zonder scherpe punt op grafzerk in Hooglandse Kerk, Leiden |
Het hart speelt al wel een rol in de liefde, zoals je hier kunt zien op dit oude houten minnekastje
uit Zuid-Duitsland. (De vrouw zit als triomferende engel op de rug van de man.)
afb. uit: Das Herz, door Dr. Karl Thomae |
|
middeleeuws relief op minnekastje: Oberrhein: eind 14e eeuw |
Voorstelling op Paxtafel
Een paxtafel vervulde in de katholieke kerk een gelijksoortige rol als de ikoon
in de oosters-orthodoxe kerk. Hij oogt vaak als een soort paneeltje.
Vroeger was een paxtafel ook vaak een reliekhouder en hij deed dienst in rituelen
waarbij de kerkgangers de paxtafel konden kussen.
Hij had daarvoor ook vaak een handvat op de achterzijde waar de priester hem kon vasthouden.
afb. uit: Das Herz, door Dr. Karl Thomae |
|
Ivoren paxtafel uit eind 15e eeuw |
Hart en speer
Opvallend is hier de speer die de prinses vasthoudt en die het aangeboden hart
lijkt te gaan doorboren.
Helaas zie ik geen kan om de complete tekst van het randschrift te ontcijferen. Wat hier wel grappig aan
deze gotische letters is, dat ze zo geschikt zijn om zich vanuit een smalle strook te laten
vouwen.
afb. uit: Das Herz, door Dr. Karl Thomae |
|
de speer die het hart gaat doorboren: Regensburg ca. 1360 |
Het is wel verleidelijk, gezien het feit dat het liefdesliedjes betreft om in de vorm van het boekje een
hart te zien. De scherpe punt komt dan wel erg vroeg. Het kan ook zijn dat de datering te vroeg gelegd is.
afb. uit: Das Herz, door Dr. Karl Thomae |
|
chansons d'amour 1460-1476 |
Hart en zwaard Ook Maria wordt vaak met een hart afgebeeld. Het grote verdriet om het verlies van haar zoon wordt dan weergegeven
met een zwaard door haar hart. Dit zien we hier op een
Maastrichtse gevelsteen, die momenteel in een depot bewaard wordt. We zien het huismerk (soort handtekening) van de eigenaar
en het jaartal 1646. Het hart heeft dan al lang zijn definitieve vorm (met scherpe punt) gekregen.
|
Gevelsteen in Maastrichts depot |
Deze foto van het Mariabeeld laat haar zien met hart en zwaard.
|
Maria met het zwaard dat haar hart doorklieft.. |
|