|
Daniel Marot: tuinontwerp uit 1703 |
|
Daniel Marot |
Daniel Marot (1661-1752)
Aangezien de hugenoten in het katholieke Frankrijk na 1685 (opheffing
Edict van Nantes) opnieuw hevig vervolgd worden, blijven kunstenaars uitwijken naar het buitenland, waardoor ze de cultuur
van hun vaderland verder verspreiden.
Onder hen is Daniel Marot, die in Den Haag komt
wonen en door stadhouder Willem III gevraagd wordt voor diverse opdrachten voor het hof van de Oranjes en
dat van de Friese Nassaus. Marot woonde in Den Haag (Noordeinde 164).
|
Den Haag, Huis Huegetan aan het Lange Voorhout, ontworpen door Daniel Marot. |
|
Rijksmuseum A'dam: tafeltje, ontworpen door Daniel Marot. |
De Lod. XIV-stijl, die hij toepast in zijn werk, heeft vooral
een ommekeer gebracht in de interieurkunst. Een voorbeeld van zijn hand is de Trêveszaal op het Binnenhof. Tot 1707 deed hij vooral interieurs en tuinen, maar daarna zijn ook hele
paleizen en woonhuizen door hem ontworpen.
De tuinen van paleis het Loo (nu weer gerestaureerd in de stijl van Marot,
naar oude tekeningen) moesten iets van de harmonie van het Paradijs verbeelden. Er was orde en harmonie zonder dwang.
Buxushaagjes in allerlei vormen, veel planten, fonteinen en beelden waren het
belangrijkste materiaal. Voor Mary, de echtgenoot van Willem III ontwierp Marot overdekte haagbeukpromenaden,
zodat ze uit de zon in de tuin kon wandelen en niet bang hoefde te zijn dat ze bruin werd, want dat bruin worden was ongepast.
|
hekken van paleis het Loo: ornamentiek van Daniel Marot. |
Een pand aan de A'damse Herengracht (475) is door Daniel Marot ontworpen
en wordt nog steeds gezien als een van de allermooiste grachtenpanden. Zie tekening uit 1770 (Caspar Philips). Helaas
is het 18e eeuwse bovenlicht eruit verdwenen.
|
Herengracht 475 |
|
Huis ten Bosch |
Huis Huguetan (zie foto helemaal boven), een
stadspaleis aan het Lange Voorhout, is door hem ontworpen, het paleis op de Kneuterdijk en belangrijke
delen van Huis ten Bosch; en naar men vermoedt ook het kasteeltje Drakensteijn.
De verspreiding van
de Lod. XIV-decoraties is vooral te danken aan de druk van de voorbeeld-gravure-boeken, die Marot uitgaf
tussen 1703 en 1715.
Aangezien de decoraties
nu meer verschuiven van het exterieur naar het interieur, moeten we nu ook meer kijken naar de ontwikkelingen van de binnenhuisdecoraties.
Marot heeft grote invloed gehad in ons laand maar ook in Engeland en Duitsland. Kijk bij oude prenten en gravures voor meer tekeningen van bovenlichten door Daniel Marot.
|
Ontwerp entree door Daniel Marot (uit: Ornamentwerk) |
Bescherming blijft nodig
En ook al was de 80-jarige oorlog voorbij, de Republiek liep nog steeds gevaar en een goede verdediging
van de steden was daarbij cruciaal. De Fries Menno van Coehoorn (1641-1704) was naast veldheer ook vestingbouwkundige
en hij heeft grote invloed gehad op het aanleggen van beter verdedigbare wallen door de aanleg van ravelijnen (vijfhoeken).
Hij was in dienst van Willem III. Na zijn dood heeft Daniel Marot zijn grafmonument ontworpen in de dorpskerk van het Friese
Wijckel waar hij een landgoed had.
|
Menno van Coehoorn: portret |
|
Menno van Coehoorn |
foto: RCE |
|
Grafmonument Menno van Coehoorn te Wijckel |
|
Plattegrond met de vestingwerken van Gorcum |
|
Barok-pand te Gorcum |
|
Gorinchem Barokke gevel 1727: deel van risaliet |
|