Als we in het midden van de 18e eeuw komen, wijzigt zich de levensopvatting en is er een stijgende zucht
naar weelde en gemak. De Lodewijk XIV-stijl wordt als stijf ervaren en er komt behoefte aan meer ongedwongenheid, waarbij
de vorm het gaat winnen van de functie.
Grilligheid
De naam Rococo is wellicht afgeleid van 'roc' en 'coquille', doordat rots-
en schelpvormen erg in trek komen (denk ook aan de schelpengrotten).
De hoofdlijnen van de versieringen nemen meer en meer zwierige bewegingen aan.
De tegen elkaar aan geplaatste C-lijnen bepalen met de zeer langgerekte en slepende acanthus-
en palmbladeren, het uiterlijk van het ornament. Hierin zijn door alle krullen en wendingen de rechte lijnen nagenoeg geheel
verbannen.
Gedraaide kuif
De symmetrie is niet helemaal zoek, maar er zit in het midden toch bijna altijd een draaiing in het ornament.
Het meest karakteristiek is de gedraaide kuif van het top-acanthusblad.
|
Zierikzee: fraai rococo-raam in oorspronkelijke deuromlijsting |
Zierikzee
Huize de Adelaere in Zierikzee (boven) heeft een fraai Rococo-bovenlicht, dat past
bij de stijl van de voorgevel. Als je goed kijkt zie je hier duidelijk de asymmetrie in de roedenverdeling,
met ook nog een asymmetrische kuif in het midden van het snijraam.
Krommenie
Beroemd zijn de houten gevels uit de Zaanstreek. Er woonden veel houtsnijders, in dienst van de scheepsbouwbedrijven.
We vinden er nog voorbeelden van de oude Lodewijkstijlen.
|
Rococo-gevel in Krommenie 1786 |
|
Haarlem: rococo bovenlicht: geheel in stijl ontworpen door Maarten Robert |
Haarlem
Rococo is, als je het vergelijkt met de voorgaande stijlperiode (Lod XIV) een meer verfijnde zwierigheid. Het
bombastische gaat er wat af. De kunstenaars nemen een persoonlijke vrijheid om daar vormen bij te zoeken. Deze verfijning
is nog beter te bespeuren bij de Haarlemse snijramen, boven en onder. Ook de deur (rechtsonder) is
nog helemaal origineel in rococo-stijl.
|
Haarlem: fraai rococo-raam in rococodeuromlijsting |
Rococo-interieurs
Het plaatje hieronder van een wandafwerking in het Duitse Schloss Schleissheim laat zien dat er ook in de
Rococo-tijd nog classicistische motieven gebruikt blijven worden, ook al zijn die in onze bovenlichten even
niet zo duidelijk aanwezig, behalve dan de uitgerekte acanthusbladeren. Ook zie je dat de symmetrie hier
gewoon gehandhaafd blijft.
|
Duitse rococo: Königliches Schloss Schleissheim |
|