Linschoten
|
Huis te Linschoten: Lod .XIV-bovenlicht |
|
Linschoten bovenlicht in de hal van het kasteel |
|
Linschoten: origineel Lod XIV-bovenlicht |
Linschoten
Dit raam in de hal van het Huis
te Linschoten (nabij Woerden) is weer een echte, originele uit de tijd van Lod. XIV.
Het kasteel is uit 1637.
De monogrammen leveren de namen
op van Johan Hendrick Strick (1687-1759) en Johanna Antonia Bernard (1706-1740), in een stijl die typerend
is voor Lod XIV bovenlichten. Helemaal een prachtvondst. (Dank aan oud-collega Mariëtte Harlaar die in Linschoten woont).
Toch staan voor Johan Hendrik
Strick in het monogram de letters VHS. Iets anders is er niet van te maken. Niet helemaal logisch dus, maar misschien
had hij een andere roepnaam.
Oudewater
In de oud-katholieke kerk van Oudewater is een communiebank geplaatst in
1708 in de Lod XIV-stijl. Het is van schitterend houtsnijwerk en in een goed geconserveerde staat.
Dit jaartal klopt met het feit, dat de panden op de plek aan de Leeuweringerstr, waar de kerk is gebouwd
in 1703 en 1705 werden aangekocht.
Zoals gebruikelijk in die tijd werd de katholieke en ook de oud-katholieke godsdienst weliswaar gedoogd,
maar je mocht vanaf de weg niet kunnen zien dat het om een kerk ging.
|
Oudewater: Oud-katholieke kerk: barok hekwerk. |
Meer in detail komen hier een paar panelen van deze communiebank.
Er zijn typische communiesymbolen in verwerkt:
het Lam Gods (als symbool van de geofferde Christus) en het hemels manna: 'brood' dat de Joden in de woestijn 's
ochtends aantroffen,
en het brandend hart aan de beide zijkanten.
Centraal in het midden de wijnkelk met daarboven de hostie.
|
Oudewater: detail van de communiebank met symbool van het Lam Gods |
Chronogram
Het jaartal 1708 op dit hekwerk wordt als chronogram weergegeven. In de latijnse tekst
zijn de letters met een getalswaarde groter weergegeven en deze moeten bij elkaar worden opgeteld. In het chronogram hieronder
moet 2 x L = C worden opgeteld bij de andere getalwaarden.
|
Oudewater: detail communiebank: symbool van het hemels manna |
|
Oudewater: rechter paneel communiebank met brandend hart met 2 pijlen |
Amsterdam
Maar ook in het publieke buitengebied is nog wel eens iets verbazingwekkends fraais te ontdekken op het
gebied van steenhouwerswerk.
Aan de Kloveniersburgwal 31, naast het imposante Trippenhuis (nr 29), treffen we boven
de deur en de ramen bijzonder uitbreide steenhouwersornamentiek aan in barokke Lod. XIV-stijl.
|
Amsterdam: Kloveniersburgwal 31 |
Centraal in het ornament zien we hier of een palmetachtig blad of een vaas.
|
Amsterdam: Kloveniersburgwal 31 |
|
Amsterdam: Kloveniersburgwal 31 |
|
Amsterdam: Kloveniersburgwal 31 |
Deze ornamenten zijn wel zo gaaf, dat het verbazing wekt dat ze origineel zijn. Toch lijkt dat
echt het geval.
Ooit woonde in dit pand, vlak naast het Trippenhuis, de collectioneur mr. Michiel
Hinloopen (1619- 1708). Het is goed denkbaar dat hij verantwoordelijk was voor de bijzonder rijke gevelversiering.
emergo et submergo
Een stuk komt even boven drijven en verdwijnt daarna weer onder water in de anonimiteit. Zo is het met dit
oude bovenlicht, dat bij Christie's geveild wordt voor een prijs van minimaal € 3000. We zien een 18e eeuwse wijnkoopman
tussen de wijnvaten met links beneden nog een klein mannetje aan een wijnvat.
Laat Barok: ca 1750.
|
Bovenlicht uit 1e kwart 18e eeuw, dat ooit een wijnkopershuis sierde. |
Op Londense veiling
Dit vermoedelijk Nederlandse bovenlicht wordt geveild op een Londense veilling. Het wordt gekarakteriseerd
als Barok en getypeerd als 18e eeuws.
Als ik kijk naar het acanthusloof, het dichte gebladerte, dan denk ik wel aan lod XIV. De krullen links
en rechts waarbij de tuiltjes ontspruiten uit rozetten, zie je eerder in Lod XVI en Empire optreden.
Ik ben nog niet overtuigd dat deze tuiltjes thuishoren in de Baroktijd.
Mijn excuus dat ik de foto niet ongeschonden van internet heb kunnen halen.
|
Bovenlicht volgens veiling 18e eeuws |
|