Oorsprong heraldische
tekens
De oorsprong van deze tekens wordt gezocht in de zogenaamde tamgha’s, wat symbolen waren, die door de Mongolen in het oostelijk Middellandse-zee-gebied
geintroduceerd waren. Deze nomadenvolken hadden merktekens nodig om hun bezittingen (vee) te merken aangezien ze hun eigendom
steeds moesten terug herkennen. Men vermoedt, dat hierin de feitelijke oorsprong ligt van de heraldische tekens.
Fabeldieren en fabels over dieren
Er komen aan gevels zo vaak fabeldieren voor dat je je afvraagt
waar al die gekke dieren vandaan komen.
Al in de 2e eeuw A.D. bestond er in de klassieke wereld
van het Romeinse Rijk een Grieks boek: de Physiologus, waarvan de tekst al vrij snel is vertaald in vele
talen (Latijn, Ethiopisch, Syrisch, Armeens, Arabisch). Het is vermoedelijk geschreven in Alexandrië. Het was al bekend
bij de kerkvaders, die er naar verwijzen of er uit citeren, met name naar de gekerstende editie. Waarschijnlijk
heeft namelijk kerkvader Basilius (330-379) uit Caesarea er een bewerking van gemaakt waarbij hij een christelijke
theologische moraal heeft toegevoegd aan elk dier.
|
Physiologus-pagina uit de IXe eeuw in Latijn: Bern |
Het oudst bekende geïllustreerde exemplaar is de Physiologus
van Bern. Hij werd geschreven in het Latijn in Reims tussen 825 en 850. Uit de vorm van de tekeningen maken
geleerden op dat de schrijver/tekenaar een Grieks klassiek voorbeeld moet hebben gehad voor zijn tekeningen. Helaas zijn
er geen oude manuscripten in het Grieks bewaard gebleven.
In de 11e eeuw was er al een eerste vertaling vanuit het Latijn in
het Duits. Hiervan is slechts een gedeelte bewaard: klik desgewenst door naar der ältere Physiologus.
De beroemde Physiologus heeft tot in onze tijd nog invloed
gehouden op de poëzie en het symbolisme in de kunst.
Niet alleen bestaande planten en dieren werden er in beschreven,
maar ook tal van fabeldieren, zoals b.v. de feniks (die na 3 dagen uit de as verrijst),
de griffioen (sterker dan 8 leeuwen), de eenhoorn (laat zich vangen in de
schoot van een zuiver maagdelijke vrouw) en de pelikaan, die zichzelf in de borst verwondt om zijn jongen
te voeren. Elk dier was beschreven, gevolgd door een anecdote, vergezeld van een moraal en de symbolische betekenis.
|
Duitse Physiologus: 1070: illustratie: de leeuw blaast levensadem na 3 dagen op doodgeboren jongen |
|
Duitse Physiologus van 1070: illustratie van de eenhoorn |
Van de leeuw werd erin verteld dat zijn jongen
dood geboren werden, maar na drie dagen tot leven kwamen als het moederdier er met de adem overheen blies. En zo kreeg de
leeuw ook nog een extra associatie als Christussymbool.
In de Middeleeuwen werden diverse Bestiarium-uitgaven
in druk uitgebracht, die zich sterk baseerden op de Physiologus, zodat het ook toen zijn invloed nog heeft doen gelden.
|