Het is een groot wonder dat er nog een muurschildering bewaard is uit de tijd van koning Zimri-Lim (1778-1758 BC), een
tijdgenoot van koning Hammurabi, in het oude Mari aan de Eufraat.
We zien twee soorten bomen: een loofboom en een dadelpalm. Er wordt wel geopperd dat
een dergelijk beeld ten grondslag heeft gelegen aan het paradijsverhaal van Adam en Eva. Helemaal rechts staat een godin.
Twee mannen klimmen in de dadelboom. De twee bovenste fabeldieren hebben gevleugelde leeuwenlijven (cherubim), de
onderste zou van een stier zijn zonder vleugels. Binnen de lijst op de bovenverdieping staat de godin Ishtar (Inanna) met
een voet op een leeuw. Een van haar sumerische bijnamen is nin-edin, wat betekent: Vrouwe van Edin. Haar man heet Dumuzi en
is de Heer van Edin.Er is een mythe bekend waarin Nin-edin afdaalt naar de aarde om van allerlei bomen te eten om kennis en
inzicht te verkrijgen, met name seksuele kennis, om haar huwelijkse plichten met Dumuzi te kunnen vervullen.
Let ook op de vogel boven in de boom, die later nog ter sprake zal komen.
uit: W. Culican The first merchant venturers 1966 |
|
muurschildering in paleis Zimri-Lim ca 1765 BC te Mari (a.s. Eufraat) |
J. Black and A. Green: Gods, Demons and symbols |
|
Muurschildering in paleis van Zimri-Lim ca 1765 BC te Mari (tekening) |
Merklap van 1638 uit het museum Kontich |
|
De
boom met aan weerszijden een vogel of een bok
Dit is een van de eerste Oosterse motieven,
die we in Europa aantreffen. Waarschijnlijk komt dit doordat het in zijn eenvoud grote zeggingskracht had en tegelijk voldeed
als versiering.
Dat die boom niet zo maar een gewone
boom is, dat begrijpt iedereen. Maar wat hij in de opeenvolgende culturen voor waardering en betekenis had, kunnen we niet
zo makkelijk te weten komen. Er is geen oude tekst die ons uitleg geeft en er bestaat een enorm grote verscheidenheid in.
In veel animistische culturen van overal
over de wereld komen wel boommotieven voor. We gaan op zoek naar de wortels van onze levensboom.
|
Cylinderzegel uit Mesopotamië: bokken flankeren boom |
Foto boven: Diana Wolkstein & Samuel Noah Kramer. Inanna
Queen of Heaven and Earth, Her Stories and Hymns From Sumer. New York. Harper & Row. 1983)
Assyrisch cylinderzegel: levensboom |
|
de gevleugelde zon komt veel voor in de Assyrische kunst |
De
levensboom in de joods-christelijke traditie
Voor ons nog het dichtst bij huis is
de bijbelse betekenis van het boommotief. Het komt voor in het paradijsverhaal
in het begin van de Bijbel. Er is dan sprake van twee bovennatuurlijke bomen: de levensboom,
waarvan vruchten onsterfelijkheid verlenen en de boom van de kennis van goed &
kwaad, waarvan de verboden vrucht de zondeval tot gevolg had. Het mythische verhaal wil een verklaring geven
voor het feit dat mensen het verschil tussen goed en kwaad kennen en niet in staat blijken te zijn om enkel het goede te doen.
Adam en Eva leefden aanvankelijk in het paradijs en mochten van de levensboom net zoveel eten als ze wilden, maar eten van
de andere boom werd hen verboden. Toen ze dat wel deden, was het gedaan met hun paradijselijk leventje. Nadat ze uit het paradijs
gekwakt waren, was sterfelijkheid hun deel. Ze konden niet meer bij de vruchten van de levensboom.
British Museum |
|
Nieuw Assyrisch rijk: 9e eeuw BC. Heilige boom, geflankeerd door goddelijke gevleugelde wezens |
De eerste van deze twee, de levensboom
wordt verderop in de bijbel nog een paar keer genoemd. In het boek Spreuken: “de wijsheid is als de levensboom voor
wie haar aangrijpen.” Later kreeg deze boom ook nog een rol in het hiernamaals: in het laatste bijbelboek Openbaringen
staat: “De Geest zegt tot de gemeenten: Die overwint, hem zal ik te eten geven van de levensboom, die midden in het
Paradijs van God staat.”
De boom van de kennis van goed &
kwaad wordt (op die ene plaats na) nergens verder in de Bijbel meer genoemd.
Hoe zijn deze twee bomen in de Bijbel
terechtgekomen? We weten immers dat de oude Genesis-mythen in vergelijkbare vorm ook in de veel oudere culturen van Mesopothamie
en Perzie moeten hebben gecirculeerd. De joden hebben ze leren kennen door hun contacten met die oudere culturen
ten tijde van hun ballingschap (ca 500 BC).
|
Kreta: flankerende centauren: bronstijd (1500 BC) |
De
levensboom in Mesopotamië en Iran
De levensboom komt ook in veel Oosterse
mythen voor. In het Oosten eten alleen de goden van de boom en behouden daardoor hun onsterfelijkheid.
In de literatuur van Mesopotamie komen we een boom
van het Licht tegen, die staat aan het uiteinde van de wereld, daar, waar de zon opgaat. In de Assyrische kunst wordt
deze zonneboom vaak afgebeeld doordat men een gevleugelde zon plaatst boven de top de van boom.
Dan was er in het oude Iran een levensboom bekend, die zaad droeg van alle bestaande planten; hij was de instandhouder van het plantenleven
op aarde. De zaden werden, zo vertelt men, door een vogel weggedragen en rondgestrooid.
Misschien is dit de verklaring voor de twee flankerende begeleidingsvogeltjes.
|
gietijzeren kandelaar met begeleidingsvogeltjes en zonnewielen |
Vermenging
van ideeën
Omdat de Bijbel een paar keer spreekt
over de levensboom, is dit de naam waarmee de gestyleerde boom in de kunst van Voor-Azië wordt aangeduid, hoewel in veel gevallen
misschien “boom van licht” juister zou zijn (Roes’46). Maar waarschijnlijk kruisten die verschillende opvattingen
over de boom elkaar al in de oudheid, en dus is het mogelijk dat de gedachte van de levensboom soms al verbonden was met de
boom, waaruit de gevleugelde zon omhoog steeg om de aarde licht en leven te brengen.
Flankerende
figuren
Doordat we het boommotief zo vaak tegenkomen
in oude afbeeldingen, mogen we aannemen dat aan deze boom/bomen een belangrijke plaats werd gegeven in het religieuze denken
in de oudheid. Vaak zien we de boom geflankeerd door 2 figuren, hetzij dieren, hetzij mensen. Genesis spreekt van 2
cherubijnen, die de levensboom bewaken, en de ingewijde ziet meteen de zwaar beklede viervleugelige gestalten voor
zich, die in de Assyrische kunst zo vaak de fantastisch gestyleerde boom flankeren.
Maar bewaken ze de boom ook daadwerkelijk
en wat doen dan de vogels en de bokken en de stieren, die ook naast de boom voorkomen?
Dit blijft nog altijd de vraag.
Hoe
zijn ze hier beland?
Wat in onze volkskunst bewaard is gebleven,
zijn de twee flankerende vogeltjes. Dit is van alle begeleidende dieren het meest succesvolle motief geweest,
dat tot in onze tijd in gebruik is gebleven.
Aan de gietijzeren kandelaar, waarvan
hierboven een foto te zien is, wordt apart aandacht besteed onder de knop aan de zijkant van de site: Oorsprong kandelaar?
Op wat we aan kunst over hebben uit de
verre oudheid van Voor-Azië komt het niet vaak voor, maar misschien zouden we een heel ander beeld gekregen hebben als we
nog wat meer over hadden gehouden van het oude weefwerk.
Nu weten we dat het motief van de 2 vogeltjes
al bekend was in het oudste Susa (in Iran) en uit veel later tijd is het nog opnieuw in Susa gevonden, zodat we mogen aannemen
dat het daar door de eeuwen heen in ere is gehouden.
Ook in Mesopotamië wordt
het al aangetroffen in de prehistorische tijd.
Uit het begin van de ijzertijd,
zijn voorbeelden bekend van aardewerk op Cyprus en op dat van Apulië in Italië. Het is dus heel goed mogelijk dat het al in
die tijd of daarvoor zelfs al ingang heeft gevonden in Europa. (Dit moet nog verder uitgezocht).
|
In Egypte zien we sfinxen als begeleiders optreden. |
Egypte
Maar ook in Egypte is een mythische boom niet onbekend. Er is een voorbeeld dat de boom binnen een koninklijke
cartouche voorkomt. Juist de knabbelende bokken maken het zo duidelijk dat het hier niet om
een gewone boom gaat.
Helaas is mij van deze symbolen uit Egypte geen ouderdom bekend, maar ze zijn van ver voor het begin van onze jaartelling.
In Egypte ( en later ook in Griekenland) is de sfinx een geregeld voorkomend fabeldier. Een sfinx is een
dier met een leeuwenlijf en een mensenhoofd. Maar of in de tekening hierboven de beide sfinxen iets
flankeren wat nog aan een levensboom zou moeten herinneren, is moeilijk te zeggen.
|
koninklijke cartouche met motief van de boom met flankerende bokken |
|
Egypte: bok bij de boom |
|
Amsterdamse gevelsteen met een knabbelende bok aan een boom |
Toch wel heel apart is het om in Amsterdam dan plotseling ook weer een gevelsteen te zien opduiken met
hetzelfde oude motief: een bok knabbelend aan een boom. Deze gevelsteen is nu ingemetseld in de muur van het A'dams
Historisch Museum.
|